dimecres, 30 de desembre del 2015

• Nivell de dificultat: mitjana-alta

Plànol de la ruta
Informació sobre el desnivell

Quina millor forma d'acabar l'any que amb una ruta per l'Alt de Sella?
En aquesta ocasió en som setze caminants els qui després de prendre'ns un cafenet a la plaça ens posem en marxa. Destinació: Sella, però pujant a l'Alt pel Runar de la Mona i baixant pel Collao de la Travessa.
Són les 9:00am i ens dirigim cap la costera del cementiri, la pugem i el deixem a la dreta del camí. En poc més de vint minuts, sense deixar la pista asfaltada, arribem a una pinada ja en la Solana on trobarem un encreuament: a la dreta baixaríem a l'Alcàntera, evidentment per ací NO. A l'esquerra ens endinsem en la Solana en busca del primer runar. Aprofitem per fer-nos la primera foto de grup, ara que encara estem "sencers":

Només agafar aquesta bifurcació, recte, a uns pocs metres, trobarem unes pedres amuntonades que ens indiquen per on agafar la sendera (compte ací ja que el camí sembla continuar cap a l'esquerra i no arribaríem enlloc!). La primera part de la pujada sembla conduïr-nos per un runar tot recte cap a la impresionant paret calcària de l'Alt però veurem que, a poc més d'uns 15 minuts de pujada, el camí comença a girar cap a la dreta i es fa menys costerut...de moment.
Senyalització PR
La senda està ben marcada amb les taques groga i blanca de PR i és molt senzill seguir-les, ja que cada 10 o 15 metres en trobem una. A més a més, per si hagués algun dubte, també aparèixen uns pals d'un metre i mig d'alçada (foto) que són visibles des de lluny i que també mostren les franjes groga i blanca.
El camí continua ascendent en diagonal, de forma no massa pronunciada i avançant paral·lel al barranc de l'Arc: conforme anem guanyant altura el paissatge va obrint-se als nostres peus i comencem a veure els Castellets assomant per darrere de Tafarmaig, l'Ombria, la Serra d'Orxeta...i allà enrere, fent-se cada vegada més xicotet, el poble de Sella.
Pi, al començament del runar.
Quan duem uns 30' des de que hem agafat la sendera veurem que estem arribant a altre runar, aquest sensiblement més gran i costerut que el que hem deixat enrere. Hi ha un moment en el que ens podem despistar un poc però, si ens fixe'm en un gran pi que hi ha a uns 50m podrem veure clarament que té pintades les marques de PR al seu tronc (foto). Aquest arbre ens servirà de referència per no desviar-nos del nostre destí.
A partir d'aquest pi es pot dir que comença el tròs més dur: el camí comença a empinar-se i, a més, tenim l'inconvenient de les pedres soltes del runar. Anirem amb compte de no ficar-nos dins la pedrera: de fet, el sender transcorre paral·lel a la pedrera sense xafar-la.
En uns altres 30' de pujada notarem que el camí va separant-se del cantxal i sembla anar buscant un xicotet pas a la dreta: és només una ilusió ja que el que realment estem fent és trobar la forma de pujar sense tocar el runar. Com a referència en tenim una ben clara: la cova de la Mona, visible a la dreta del camí (fotos).
Vista del runar des del Pi.

Cova de la Mona, foto de Loli Català Seva

Vistes des del Collao de la Mona
De fet, paga la pena desviar-se uns metres del camí i agafar forces en la cova per tal de superar l'últim tram de pujada.
Des de la cova veurem que la senda canvia de sentit i continua ascendent però ara cap a l'esquerra buscant el Collao de la Mona des d'on accedirem a l'Alt. Aquesta pujadeta ens pot dur altres 20', passats els quals ja ens trobarem dalt la penya, amb l'Aitana i el barranc de Tagarina a la vista (foto).

Com a referències podem fixar-nos en un "tanto" de caçadors que queda just al front una vegada que hem arribat al collado. Des d'ací comencem a caminar cap a l'esquerra, buscant l'Alt, encara que, com veurem, hi trobarem una pista forestal que ens farà el camí moltíssim més senzill.
Pouet
Si seguim per damunt la cresta hi veurem un pal prop del que trobarem el punt geodèsic que marca l'altura de la serra. A uns 200 metres veurem altre 'tanto' i prop d'ell un pinar pel que podem baixar i enganxar amb un xicotet sender que ens porta, primer a uns bancals on veurem les runes d'un corral i un pouet (foto) i, un poc més avant, per l'esquerra de l'esmentat pou, una pista forestal que ens conduirà comodament fins a l'Alt de Sella.
Evitarem la casa de l'Alt (per ser de propietat privada) i fent una petita revolta per davant d'ella veurem un caminet que duu cap avall i ens permet arribar al Balconet: una gran llosa de pedra que sobrix de la penya i ens permet gaudir d'unes vistes privilegiades (fotos).

Casa de l'Alt

Vistes des del Balconet
Indicador de continuitat del camí.
Després de la visita al "Balconet" toca anar pensant en tornar a Sella. Retrocedim sobre els nostres passos i tornem de nou a la pista que ens havia dut a l'Alt. La seguim en direcció oest però ara ja convertida en una estreta sendera. A poc menys de cinc minuts trobarem un pal de fusta i l'indicador que assenyala cap a la Travessa (foto). Ací iniciarem una baixada que, a trossos, pot resultat bastant complicada per l'estat del camí: aneu amb MOLT de compte perquè les pedres soltes i la terra relliscosa (que evidencia el pas de bastant gent per allí) us poden jugar una mala passada.

Comencem a baixar per la Travessa.
La baixada està marcada amb un temps de 55' però, a menys que fem moltes parades, es pot fer en uns 45' més o menys.
El camí és bastant clar en practicament tots els trams encara que, de vegades, pot desaparèixer a la nostra vista. Ens fixarem en una pinada que hi ha un poc més avall i que ja queda bastant prop de l'antena de telecomunicacions i del diposit que abastix Sella d'aigua potable.

La baixada a l'últim tròs (ja prop de l'ermita) és bastant senzill i no li cal cap explicació.
En total, tenint en compte que hem eixit a les 9:00 i que en Vistabella el rellotge marca les 14:15, hem trigat unes 5h i 15 però clar, la paradeta obligada per esmorzar i brindar amb cava s'ha allargat al menys 30'.

Ací teniu algunes fotos més de l'aventura d'avuí:

Foto de grup esmorzant

Panoràmica des del Collado de la Mona (cap el sud)

Panoràmica des del Collado de la Mona (cap el nord)