dimarts, 17 de setembre del 2013

Circular Sella-Aguilar-Sagnon-Sella

Comencem aquesta ruteta des de la font que hi ha front al col·legi públic Server Mora per ser un punt senzill d'encontrar.
Ens encaminem carretera amunt, en direcció a la Font Major. L'entrador el trobareu uns metres abans de la piscina municipal, a ma esquerra. És ben fàcil veure on hem d'agafar el camí donat que hi ha un panell informatiu a l'entrada.
Pujant a l'Aguilar
Baixem la costa que ens duu a la Font Major i, en lloc de creuar la barrera que ens portaria a aquest indret, seguim pel camí de l'esquerra creuant el pont.
Després de pujar una costera veurem al capdamunt una casa a ma esquerra i, a la seua dreta, unes ruïnes d'un antic mas. Fixeu-vos bé perquè just ahí és on comença el camí de terra que ens durà a l'Aguilar. Per facilitar la cosa veureu que hi ha marques de sender PR cada cinquanta metres o menys (foto esquerra).
Piló de pedres indicant camí correcte
El camí puja fent un zigzag la qual cosa permet superar el desnivell amb menor dificultat.
Arriba un moment en el que trobarem una corba a ma dreta i sembla que hagem de seguir pujant en eixa direcció PERÒ COMPTE! fixeu-vos a l'esquerra i busqueu el piló de pedres de la fotografia (a la dreta): aquesta serà la única pista per trobar la continuitat del sender.

El camí cada vegada és més estret fins que arriba a ser d'uns pocs pams en alguns trams, però açò acaba pronte: enllaçarem amb un camí transitable que passa per davant d'una caseta d'horta. Des d'ací les vistes de Sella, l'Arc i el Puig al fons són impresionants: paradeta obligada per a mirar i llançar uns quants suspirs (o simplement prendre aire) ;-)

Vistes des de l'Aguilar

Lloc on eixim a la pista asfaltada
Aguilar de Sapena i puig Campana
 Al lloc més alt de l'excursió veureu que  canvia la pendent i, de sobte, comencem a descendir un poc: ens trobem a l'altre costat de l'Aguilar. Seguint el camí de terra deixarem a la dreta una casa d'horta (habitada) i pronte arribarem a la pista asfaltada que baixa de Sapena (foto) i altres finques de l'Aguilar. Com a referència podeu fixar-vos en la següent imagte: és el lloc on anirem a eixir i on enllacem amb la carretera.
Sagnon de Baix
Baixant per aquests pista d'asfalt deixarem arrere varies cases més amb els seus corresponents abancalaments on trobareu vinyes, anouers, avellaners, ametlers i diversos fruitals. Depenent de l'època de l'any podreu gaudir d'un colorit diferent que va des del verd intens de la primavera fins el groc de la tardor: si a tot açò sumem que el camí fins Sagnon es farà tot per ombria, us asegure que es tracta d'un passeig molt reconfortant.

Pontet sobre el riu Les Voltes
Desde mitat de costera divisareu dos grans cases en ruïnes: són Sagnon de Dalt i Sagnon de Baix (foto esquerra). És una pena la quantitat de cases abandonades que hi trobem per la zona, abandó ocasionat pel despoblament del camp i l'abandó dels conreus tradicionals.Abans d'arribar a Sagnon creuarem un pontet que ens permet rebasar el riu de les voltes, el que baixa a la Font Major (foto dreta).
A uns cent metres arribeu a la carretera que baixa de Tudons i que ens duu de volta a Sella en uns vint minutets.