dilluns, 17 de novembre del 2014

Cova del Morral

Ruta: últims 1'6KM

Sortint de Sella, agafem el cotxe i ens dirigim al Barranc de Tagarina. Deixem arrere la Remonta Alemana i seguim la pista asfaltada fins que acaba, tot just al costat del Pouet d'Alemany (foto 1).
Foto 1: Pouet d'Alemany, inici.
A la dreta de la font veureu una costera de terra que puja cap una pinada: prendrem aquest camí i als dos o tres minuts arribarem a la casa de Soltà (foto 2).
La pista forestal seguix en direcció al capdamunt de la Penya de Sella, per una zona d'ombria que, el dia d'aquesta excursió es trobava esguitada ací i allà per esclatasangs de diverses espècies (foto 3).
Foto 3: fongs a la vora del camí.
Als 15' més o menys arribem a una casa que deixarem a ma dreta, des d'aci i si mirem enrere veurem un bonic paissatge dominat al fons pel Tossal del Nono i la seva esquerra la Costereta d'Arraïs. Més al fons i a l'esquerra destaca el Colomer de Patarrana (foto 4).
Foto 2: casa de Soltà
Uns metres després d'haver rebasat aquesta casa veurem un camí que es desvia a la dreta: l'agafarem per continuar el nostre camí. Pronte farem cim, ho notarem perquè el camí deixa de pujar i comença a descendir de forma suau (foto 5): deixem a la nostra esquerra la casa de l'Alt i seguim en direcció sudoest per la mateixa pista forestal. Ací el paissatge és força diferent: desapareix la pinada i de sobte les pedres i el coixí de monja ho dominen tot.
Foto 4: paissatge de tardor amb tossal del Nono al fons
Foto 5: panoràmica des de l'Alt de Sella

Foto 6: indicador cap a la Travessa
Seguim la senda fins trobar el cartell que enllaça amb el PR-CV 198 que du al Collado de la Travessa i just ací fem una cosa pot habitual: seguir pel camí marcat amb una "X" (foto 6 i 6bis)  que normalment ens indicaria mala direcció.

Foto 6bis: inici de la senda estreta
Açò és així perquè aquesta ruta no està senyalitzada i els cartells es referixen a l'esmentat PR.
A partir d'aquest punt agafem una senda molt estreta, d'apenes uns 50cm d'amplada: perquè us feu una idea, anema  pegar-li la volta per la dreta a la penya que teniu just enfront, la del Morral (foto 7).
Foto 7: Morral (dreta) i la Real (al fons)
Seguirem aquesta estreta via durant uns 40' o 45' fins que tingam a la vista les llenques del Morral (en front, cap avall - foto 8), la Real i l'Aguilar en front al fons i la casa del Morral, a l'esquerra cap avall. A partir d'ací la cosa es complica bastant donat que la senda desapareix. Per facilitar el camí van amuntonar pedres a mode de senyal just als punts on més dificultat podia donar-se (foto 9).

Foto 8: llenques i casa del Morral
Hem de seguir aquestes senyals però si les perdem de vista la pista és la següent: hi ha uns antics marges de pedra seca a la nostra
Foto 9: pilons de pedra, seguirem a la dreta i amunt.
esquerra, anirem buscant la sendeta que va d'un a altre i que, a més, avança cap el sud. Arribarà un moment en que ja vegem l'altre costat de la penya amb la carretera que puja a Seguró allà avall i l'Aguilar en front. Si us fixeu fins i tot veureu les cases de Sagnon i tot el fondo del Blanquinal.
Foto 10: arribant a la cova

A partir d'ací no és gens complicat donat que la cova es troba ja ben prop, quasi es pot veure des d'on hi som. Caminarem per una sendeta ben marcada que va perdre's dintre d'un ginebre (foto 10) que travessarem sense cap problema. Des d'ací ja es veu clarament com accedir a la cova (fotos 11 a 14).
Per tornar desfarem el camí d'anada.
Fi de la ruta.

Foto 11: amb la cova ja a la vista
Foto 12: entrada de la cova

Foto 13: panoràmica de l'interior

Foto 14: entrada a la cova

1. Por si fuera interesante o de utilidad para ti, para tus compañeros de ruta o para los lectores de tu web, tengo publicado el siguiente blog:
    plantararboles.blogspot.com.es
    Se trata de un manual sencillo para que los amantes de la naturaleza podamos reforestar, casi sobre la marcha, sembrando semillas producidas por los árboles y arbustos autóctonos de nuestra propia región
    Salud,
    José Luis Sáez Sáez

2. Hola Jaume una cosita, estoy pensando en subir mañana si hay nieve al alto de sella y llegar hasta la cueva desde el pouet alemany, esta zona la conozco un poco pero tengo una duda, para llegar a la cueva tengo que coger la senda que se sale del pr desde el mismo collao que sube de sella, o tengo que seguir la pr en dirección a la casa del morral y desde allí buscar la senda que va a la cueva. Por cierto si me puedes decir como está de nieve esta zona para hacer la ruta de mañana. un saludo y disculpa las molestias, me gusta mucho tu blog y tengo intención de hacer algunas de las rutas de Sella. un saludo

3. Hola Miguel: parece que ha nevado pero no ha llegado a cuajar (al menos en el pueblo). Desde la Vila no se ve nieve en l'Alt, pero sí en Aitana.
    Para llegar a la cueva lo que hicimos fue llegar hasta l'Alt de Sella por el camino que sube desde el pouet d'Alemany. Una vez allí caminamos hasta donde está el desvío (el poste indicador ha caído) que lleva a Sella por el collado de la Travessa: en lugar de ir hacia la Travessa vamos en dirección contrario, justo por donde el PR viene marcado con una "X" de camino incorrecto. Si seguís por este senderillo llegaréis a las inmediaciones de la casa del Morral (se ve abajo, a la derecha). No hay que bajar: seguid por el sendero mientras lo haya y luego id buscando rodear la montaña buscando la cueva que queda en la vertiente que da a la carretera que sube a Tudons (enfrente queda el Aguilar, abajo el Blanquinal y Sagnon). El último trozo es quizá el más peliagudo, pero con un poco de intuición llegaréis sin problema.