diumenge, 25 d’agost del 2013

• Distància total: 7'8 Kilòmetres
  • Desnivell màxim: 453 m
  • Temps aprox. : 1h i 45'
  • Nivell de dificultat: mitjà (caldrà fer una xicoteta trepa)

Us contaré com vaig fer la ruta (gràcies a les indicacions d'Àngels Domenech i l'ajuda inestimable de Virtu Pérez i Rosa Cartagena): el punt de sortida fou la zona de pic-nic de l'Alcàntera. Per als que no llegíreu l'últim post, l'Alcàntera es troba a un parell de kilòmetres de Sella: s'accedix fàcilment en cotxe agafant el camí que hi ha a la dreta a l'entrada del poble i que passa pel costat del cementiri. Ací podreu deixar el vostre vehicle i continuar la ruta a peu. A més, és un bon punt per acabar-la i esmorzar junt al penyó de la carinya mentre escolteu el soroll d'aigua de l'Alcavó.
Zona de picnic a l'Alcàntera

La ruta, en realitat, l'hauria d'haver titolat "Alcàntera - l'Arc, pel corral de l'Escaldador i el racó dels Homes", però per acurtar li done el nom del punt més cridaner com podreu comprovar més avant ;-)

Camí a l'Escaldador
Durant la ruta hi ha tres llocs on haurem de tenir cura per no enganyar-nos de camí. El primer, només deixar l'Alcàntera: veureu una bifurcació, compte perquè el camí de la dreta ens duu al molí d'Amable (consulteu ruta anterior). Així que caldrà agafar la costera de l'esquerra en direcció a l'Alt del Xarquer. Durant la pujada pel Xarquer buscarem un entrador de terra a l'esquerra del camí asfaltat: el primer que trobeu NO és el correcte, de fet veureu que hi ha una cadena. Seguiu pujant un poc i ja trobareu el camí que us portarà pel corral de l'Escaldador (foto de l'esquerra, fletxa groga).

Als pocs metres d'agafar aquest camí veureu l'esmentat corral a l'esquerra de la via: és una antiga construcció en ruïnes situada a un indret amb unes espectaculars vistes de l'Alt de Sella i el Divino. El corral (foto de l'esquerra) està construït damunt d'un pujol de pedra al mig del qual creix un pi (foto de la dreta).

Seguim per aquest camí i, en uns cinc o deu minuts, arribem a altre punt on hi trobarem dues xicotetes casetes de camp (foto a la dreta) i on haurem de fixar-nos bé per on tirar donat que se'ns presenten de nou dues alternatives: un camí a l'esquerra que sembla no dur enlloc i un camí a la dreta que sembla ser més correcte...però NO HO ÉS. Agafeu el de l'esquerra que us porta a una pinada que oculta el sender. Una vegada ací haurem de caminar durant uns deu/quinze minuts durante els quals notareu que el sender va ascendint gradualment.
Observatori al racó dels Homes
El següent punt de referència és bastant singular: un antic observatori astronòmic (¿?) junt a una casa de camp situada a l'ombria de Tafarmaig. És impossible confondre's, així i tot, us deixe una foto per si encara tinguereu algun dubte (esquerra).  Des d'ací ja podreu veure el Racó dels Homes: la paret d'una antiga caverna que s'enfonsà i deixà a la vista les seves estalactites i estalagmites. Per arribar-hi el que vaig fer va ser anar per darrere d'aquesta construcció, per enmig d'un antic bancal i sense perdre de vista el Racó dels Homes. Arribareu a una paret de pedra (el camí és ben clar, no us preocupeu) i, després de fer una xicoteta trepa veureu un estret sender que, en apenes un parell de minuts, us porta fins el racó just baix d'una gran estalactita.
Per fer-vos una millor idea de cóm és aquest lloc, ací us deixe una vista panoràmica interactiva i l'enllaç per si tinguereu problemes amb el vostre navegador: Racó dels Homes

I seguim. Ara és on vindria la part més complicada de l'excursió: per trobar el camí que porta a l'Arc des del Racó dels Homes, caldrà anar descendint a poc a poc i en diagonal, buscant sempre el més paregut a un sender que trobeu. No se us ocurrisca anar per dalt la serra (com vaig fer jo ;-) ja que eixirieu a un lloc poc practicable ple d'argilagues, carrasca i pins que han anat creixent sense cap tipus d'ordre i que, en molts llocs, apenes deixen passar una persona entre ells.
Si torneu a l'inici d'aquesta entrada del bloc, podreu veure a una captura del Google Maps, la ruta que vaig seguir (en groc) i la que hauria d'haver agafat (en roig).
Una vegada en el camí de l'Arc no trigareu ni vint minuts en arribar a aquest bonic paratge on naix el riu del mateix nom (vegeu foto del camí).
L'últim trós, des de l'Arc fins l'Alcàntera, és ben senzill ja que es tracta d'una carretera asfaltada. Des de la carretera, a la vostra esquerra queda el bosquet de l'ombria, per on heu estat caminant i, un poc més enllà podreu distingir l'observatori i al seu darrere, el Racó dels Homes.

Per anar acabant, ací teniu altres tres captures del Racó. A la primera d'elles podeu veure l'indret des del lloc on fem la trepa. La segona, enmig, mostra varies estalactites. A la tecera podeu veure una curiositat: una pila que han posat just baix d'una estalactita, imagine que amb l'intenció d'aconseguir aigua.

...i fi de la ruta.

1. hola buenas noches me gustaría saber si tienes el track de esta ruta subido en wikiloc o en algún sitio, me encantaría recorrer esta zona y hacer parte de esta ruta. un saludo y espero noticias tuyas.

1. Hola, Miguel: per desgràcia no tinc el track. És un lloc on no funciona massa be el GPS. Pero si mires al
      Google earth veuràs el camí que indique. Com conte, l'únic trós amb dificultat és el que va des de la paret del racó dels Homes fins el camí que duu a l'Arc. Si des del racó baixeu en diagonal el trobareu en uns 10'.

2. Hola Jaume ya he realizado la ruta del Racó dels Homens, muchas gracias por la info. La hemos modificado sumándole el alto de Tafarmaig, a ver si te gusta e igual la referencia de aproximación te sirve la he subido al wikiloc. Un saludo y muchas gracias. iré haciendo más rutas. La próxima la pileta.